Säkerhet

säkerhet racebana

Att köra på en inhägnad racebana kan verka harmlöst och väldigt säkert men det medför alltid risker när man ska köra fort. Även om körningen sker under ordnade former så kan mängder med oväntade saker uppstå, t.ex att bilen går sönder, man får punktering eller att man helt enkelt pressar bilen för hårt och kör över sina egna eller bilens förmågor.

Precis som i trafiken så spelar det heller ingen roll hur bra förare du är om det finns andra förare på banan/vägen som inte är lika bra. Det handlar därför inte bara om vad du och din bil kan, utan även om omständigheterna runt omkring.

Hur farlig kan en olycka vara?

Det är viktigt att förstår vilka krafter man har att göra med och att de hastigheter man kör i på bana kan vara direkt dödliga om det skulle uppstå en kollision. För att du ska förstå vilka konsekvenser olika hastigheter kan ha, så har vi samlat vetenskaplig information om hur mycket en kropp klarar av i olika hastigheter.

30km / h
I upp till 30km/h klarar sig de flesta utan livshotande skador men det förekommer whiplash-skador, brutna ben i kroppen och mindre skador.

50km/h
Många tror inte att det är så allvarligt att krocka i 50km/h. Det kan medföra väldigt allvarliga skador och det förekommer flera dödsfall varje år när det sker krockar i dessa hastigheter. Moderna bilar är konstruerade för att kunna skydda förare och passagerare vid kollisioner från alla håll i max 60km / h. Hastigheter över det är direkt dödliga, speciellt vid en sidokollision.

För att förstå kraften så kan du tänka dig att du hoppar från tredje våningen på ett lägenhetshus och försöker ta emot dig med händerna, det är vad 50km/h motsvarar.

70-90km/h
De nyaste bilarna kan klara att skydda förare och passagerare vid en frontalkrock i 70km/h men vid sidokollision så kan inte bilens deformationszoner och skyddsbalkar ta upp en sådan kraft. Att kollidera i 90km/h motsvarar ett fall från 10:e våningen på ett lägenhetshus, vilket givetvis får förödande konsekvenser. Tänk också på att äldre bilar inte har samma krockskydd som nyare bilar, så om du kör en äldre, trimmad bil så kan det vara extra viktigt att vara försiktig.

Med dessa jämförelser och den vetenskapliga fakta så hoppas vi att du förstår vikten med att vidta försiktighet, både i trafiken och på racebanan. Det är också viktigt att du använder lämplig skyddsutrustning som också många banor kräver.